آرشیو خرداد ماه 1404

شرکت دیجیتال مارکتینگ بارمان وب ارائه دهنده خدمات طراحی سایت اختصاصی، سئو تضمینی ،تبلیغات در گوگل و طراحی گرافیک

با صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن آشنا شوید!!

۳ بازديد

صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن می تواند آغازگر دغدغه ا ی جدی برای صاحبان این وسیله نقلیه باشد صدایی که در نگاه اول شاید تنها یک اختلال جزئی به نظر برسد اما در واقع می تواند نشانه ای از یک مشکل فنی عمیق تر در موتور، سیستم سوخت رسانی یا بخش های دیگر باشد.

بسیاری از موتورسواران زمانی که قصد روشن کردن وسیله خود را دارند با شنیدن این صدا نگران می شوند که مبادا خرابی ای در راه باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض قطعاتی مانند شمع، پیستون یا حتی باتری داشته باشد.

درک صحیح علت این صدا نه تنها باعث پیشگیری از خسارت های بیشتر می شود بلکه از نظر ایمنی نیز اهمیت بالایی دارد چرا که عملکرد ناقص موتور می تواند خطراتی برای راکب و دیگران ایجاد کند. بنابراین شناخت دقیق دلایل صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن گامی مهم در نگهداری صحیح و افزایش عمر مفید وسیله نقلیه است.برای حل این مشکل می توانید با کارشناس موتورسیکلت تماس بگیرید.

صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن

علت های صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن

شنیدن صدا های غیرمعمول از موتور سیکلت به ویژه هنگام استارت زدن می تواند نشانه ای هشداردهنده از بروز مشکلات فنی در ساختار داخلی این وسیله نقلیه باشد. یکی از صداهایی که ممکن است برای بسیاری از موتورسواران آشنا باشد.

صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن است صدایی که در ظاهر ممکن است بی اهمیت به نظر برسد اما اغلب پشت آن عللی جدی نهفته است که نادیده گرفتنشان می تواند منجر به خرابی های بیشتر و هزینه های سنگین تری شود.

چنین صدایی معمولاً هنگام فشردن دکمه استارت شنیده می شود و می تواند دلایل متعددی داشته باشد که از خرابی ساده یک قطعه الکتریکی تا مشکلات پیچیده در ساختار مکانیکی موتور را شامل می شود. در ادامه به بررسی مهم ترین علت های این صدای آزار دهنده می پردازیم بدون اینکه وارد حوزه راه کارها شویم تا صرفاً آگاهی و تشخیص بهتر برای علاقه مندان فراهم گردد.برای کارشناسی خودرو در محل می توانید از سایت ما دیدن کنید.

خرابی یا فرسودگی شمع موتور

شمع موتور به عنوان یکی از اجزای کلیدی در سیستم احتراق داخلی نقش بسیار مهمی در فرآیند روشن شدن موتور ایفا می کند. وظیفه این قطعه ایجاد جرقه ای دقیق و به موقع برای انفجار مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر است. اگر شمع به هر دلیلی دچار فرسودگی، گرفتگی یا آسیب شده باشد فرآیند جرقه زنی به درستی انجام نمی شود.

در چنین شرایطی احتراق به صورت ناقص یا ناهماهنگ صورت می گیرد که در نهایت می تواند منجر به ایجاد صدای تق تق در موتور شود. این صدا معمولاً هنگام استارت زدن و تلاش نا موفق موتور برای روشن شدن شنیده می شود.

شمع هایی که به مدت طولانی تعویض نشده اند یا در معرض آلودگی های سوختی و دوده قرار گرفته اند عملکرد مناسبی ندارند و ممکن است سبب وارد شدن آسیب های پی درپی به سیلندر، پیستون و سایر اجزای داخلی شوند. بنابراین خرابی شمع یکی از متداول ترین و در عین حال مهم ترین عوامل بروز صدای تق تق در هنگام روشن شدن موتور سیکلت به شمار می رود.

ضعف یا خرابی باتری

باتری موتور سیکلت منبع اصلی تأمین نیروی الکتریکی مورد نیاز برای استارت زدن موتور است. هنگامی که این قطعه به مرور زمان ضعیف می شود یا به دلایلی مانند تخلیه شدن، آسیب فیزیکی یا اتصال کوتاه توان الکتریکی کافی را فراهم نمی کند موتور قادر به روشن شدن کامل نخواهد بود. نتیجه این ضعف شنیده شدن صدایی متناوب و سریع به صورت تق تق از ناحیه رله استارت یا خود استارت است.

در واقع این صدا ناشی از تلاش بی ثمر سیستم استارت برای چرخاندن میل لنگ موتور است درحالی که انرژی کافی برای انجام این عمل را دریافت نمی کند. چنین شرایطی به ویژه در فصل های سرد یا پس از مدت زمانی که موتور بلااستفاده مانده شایع تر است. در برخی موارد حتی ممکن است چراغ های هشدار نیز ضعیف تر از حالت عادی روشن شوند اما تمرکز اصلی اختلال بر روی عملکرد ناقص باتری خواهد بود. این موضوع اهمیت بررسی وضعیت شارژ و سلامت باتری را دوچندان می کند.برای تشخیص رنگ خودرو می توانید با ما تماس بگیرید.

مشکل در موتور استارت

موتور استارت یکی دیگر از اجزای مهم در فرآیند روشن شدن موتورسیکلت است که با دریافت جریان برق از باتری میل لنگ را به گردش درمی آورد تا موتور آماده اشتعال شود. اگر این قطعه به دلایل مختلفی مانند فرسودگی زغال ها، گیر کردن سیم پیچ داخلی یا مشکلات مکانیکی در ساختار چرخ دنده اش دچار مشکل شود توانایی لازم برای ایجاد چرخش کافی را نخواهد داشت.

این نقص باعث می شود که موتور سیکلت در هنگام استارت زدن فقط صدای تق تق تولید کند و قادر به روشن شدن نباشد. در این شرایط معمولاً صدا از ناحیه پایین موتور یا نزدیک به جعبه استارت شنیده می شود و ممکن است پس از چند بار تلاش صدا تغییر کرده یا قطع شود. مشکل در موتور استارت نه تنها فرآیند روشن شدن را با اختلال مواجه می کند بلکه در صورت ادامه دار بودن ممکن است موجب وارد آمدن فشار بیشتر به باتری و دیگر قطعات الکتریکی نیز شود.

وجود نقص در دنده استارت یا گیربکس

چرخ دنده های داخلی گیربکس و سیستم استارت که وظیفه انتقال نیرو از موتور استارت به میل لنگ را دارند در صورت آسیب دیدگی یا ساییدگی می توانند منبع صدای تق تق باشند. این صدا بیشتر به دلیل درگیری ناقص دنده ها با یکدیگر به وجود می آید حالتی که دنده ها به خوبی درهم قفل نمی شوند و در نتیجه ضربه هایی پیاپی به یکدیگر وارد می کنند که به صورت صدای تق تق شنیده می شود.

گاهی ممکن است این مشکل به دلیل شکستگی بخشی از دندانه های چرخ دنده ها یا عدم تراز مناسب بین آن ها به وجود آمده باشد. چنین نقصی معمولاً پس از ضربه یا سقوط موتور، استفاده نادرست از دنده ها و حتی در اثر عدم روغن کاری مناسب بروز می کند. صدایی که از این حالت ایجاد می شود معمولاً ریتم دار، بلندتر و خشن تر از سایر موارد است و در بعضی موارد با لرزش فیزیکی نیز همراه می شود. تشخیص این نوع خرابی معمولاً نیاز به بررسی دقیق و باز کردن جعبه دنده دارد.

انسداد یا گرفتگی در مسیر سوخت رسانی

عملکرد بهینه سیستم سوخت رسانی برای روشن شدن نرم و بی صدا موتور حیاتی است. اگر به هر دلیلی سوخت به مقدار کافی و با فشار مناسب به سیلندر نرسد فرآیند احتراق ناقص و نامنظم انجام می شود. این اختلال ممکن است منجر به ضربه هایی غیرعادی در موتور شود که به صورت صدای تق تق شنیده می شوند.

گرفتگی در فیلتر بنزین، انسداد لوله های انتقال سوخت، وجود ذرات ناخالصی در بنزین یا حتی خرابی پمپ بنزین می تواند باعث بروز این مشکل شود. در این حالت موتور به صورت ناپایدار روشن می شود یا اصلاً روشن نمی شود و در حین تلاش برای روشن شدن صداهایی از ناحیه سیلندر و کاربراتور شنیده می شود.

این نوع صدا معمولاً با بوی سوخت خام یا دود اضافی نیز همراه است که می تواند نشانه ای واضح از اختلال در سیستم سوخت رسانی باشد. در بسیاری از موارد این عامل نادیده گرفته می شود درحالی که یکی از مهم ترین علت های صدای تق تق به حساب می آید.

راهکارهایی برای رفع مشکل صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن

صدای تق تق موتور سیکلت هنگام روشن شدن می تواند برای هر راننده ای نگران کننده باشد به خصوص زمانی که این صدا به طور مداوم و هم زمان با کاهش قدرت استارت زنی شنیده می شود. چنین صدایی اغلب نشان دهنده وجود ایرادی در یکی از اجزای کلیدی سیستم راه انداز موتور است که اگر به موقع شناسایی و برطرف نشود می تواند باعث بروز آسیب های بیشتر و حتی از کار افتادن کامل موتور شود. شناخت دقیق دلایل این صدا و بررسی تخصصی هر بخش دخیل در فرآیند روشن شدن اولین گام برای رفع اصولی مشکل و جلوگیری از تکرار آن است در ادامه به راه کارهای مؤثر برای مقابله با این صدا در شرایط مختلف می پردازیم.

تعویض یا تمیز کردن شمع موتور

شمع موتور یکی از حساس ترین قطعات سیستم احتراق است و کوچک ترین آلودگی یا فرسودگی در آن می تواند باعث ناتوانی در جرقه زنی صحیح شود. وقتی شمع کارایی لازم را نداشته باشد احتراق ناقص یا دیرهنگام صورت می گیرد که این امر ممکن است با صدایی مانند تق تق همراه باشد.

راه کار اصولی در این شرایط خارج کردن شمع از موتور و بررسی دقیق آن از نظر وجود دوده، رسوب یا فرسایش نوک الکترود است. اگر شمع آسیب دیده یا بیش از حد کثیف باشد باید آن را با نمونه مناسب و باکیفیت تعویض یا به درستی تمیز کرد تا فرایند احتراق به حالت طبیعی بازگردد.

بررسی و شارژ یا تعویض باتری

یکی از دلایل شایع ایجاد صدای تق تق هنگام استارت زنی باتری ضعیف یا کاملاً خالی است. وقتی باتری ولتاژ لازم را برای راه اندازی موتور تأمین نکند استارت نمی تواند به درستی عمل کند و در نتیجه صدای کلیک مانندی شنیده می شود که تکرار آن به صورت تق تق احساس می شود.

برای رفع این مشکل ابتدا باید ولتاژ باتری اندازه گیری شود. در صورت پایین بودن ولتاژ باید باتری به طور کامل شارژ شده و اتصالات آن بررسی گردد. چنانچه باتری عمر مفید خود را طی کرده باشد و حتی پس از شارژ شدن نتواند قدرت کافی ارائه دهد تعویض آن با باتری نو و استاندارد راه حل نهایی خواهد بود.

تست و تعمیر موتور استارت

موتور استارت قطعه ای حیاتی در فرآیند روشن شدن موتورسیکلت است و اگر دچار مشکل فنی یا استهلاک شده باشد توان لازم برای چرخاندن میل لنگ را نخواهد داشت. هنگامی که موتور استارت نمی تواند به درستی عمل کند معمولاً صدای تق تق از محل اتصال آن با موتور شنیده می شود. 

در چنین شرایطی لازم است موتور استارت باز شده و وضعیت زغال ها، آرمیچر، بلبرینگ ها و گیربکس داخلی آن بررسی شود. اگر زغال ها کوتاه شده یا آرمیچر آسیب دیده باشد تعمیر یا تعویض آن ها ضروری است. همچنین گریس کاری مناسب قطعات متحرک داخلی می تواند عملکرد روان تری را برای استارت فراهم کند.

بررسی چرخ دنده استارت و گیربکس

چرخ دنده استارت وظیفه انتقال نیروی چرخشی از استارت به موتور را بر عهده دارد و هرگونه شکستگی، لب پریدگی یا گیر کردن آن می تواند منجر به صدای تق تق شود. این صدا معمولاً ناشی از برخورد ناقص و پی درپی دندانه ها با یکدیگر است.

برای بررسی این مشکل باید پوشش محافظ باز شود و وضعیت چرخ دنده ها به دقت بررسی گردد. در صورت وجود سایش یا خرابی در دندانه ها باید آن ها را تعویض کرد. همچنین کمبود روغن مناسب در ناحیه گیربکس می تواند موجب افزایش اصطکاک و سفتی حرکت چرخ دنده ها شده و به بروز این صدا منجر شود.

پاک سازی سیستم سوخت رسانی

وجود گرفتگی یا آلودگی در مسیر سوخت رسانی ممکن است باعث ایجاد وقفه در ورود بنزین به محفظه احتراق شده و در نتیجه فرآیند روشن شدن موتور به درستی انجام نشود. این تأخیر در احتراق می تواند با صدای تق تق همراه باشد که نشان دهنده تلاش بی نتیجه موتور برای روشن شدن است.

در این شرایط باید فیلتر سوخت، لوله های انتقال بنزین، کاربراتور یا انژکتورها مورد بازبینی قرار گیرد. انسداد هر یک از این بخش ها می تواند جریان یکنواخت سوخت را مختل کند و احتراق را دچار مشکل سازد. پاک سازی دقیق این اجزا باعث رفع صدا و بازگشت عملکرد طبیعی سیستم می شود.

با دلایل خفه کردن موتورسیکلت آشنا شوید

۳ بازديد

در میان مشکلات رایجی که ممکن است برای موتورسواران در حین حرکت پیش بیاید، یکی از آزار دهنده ترین و گاه خطرناک ترین آن ها خاموش شدن ناگهانی یا به اصطلاح خفه کردن موتور است.

این پدیده که می تواند در موقعیت های مختلفی مانند آغاز حرکت، تغییر دنده یا حتی در حالت ایستاده رخ دهد معمولاً ناشی از عوامل فنی متعددی است که اگر به موقع شناسایی و برطرف نشوند نه تنها عملکرد صحیح وسیله را مختل می کنند بلکه ممکن است منجر به آسیب های جدی تر و هزینه های بالاتر تعمیراتی شوند.

علت خفه کردن موتور سیکلت می تواند به مواردی مانند تنظیم نبودن کاربراتور، خرابی شمع، گرفتگی فیلتر هوا یا حتی استفاده از بنزین بی کیفیت مربوط باشد که هر کدام از این عوامل به تنهایی یا در ترکیب با یک دیگر موجب عملکرد نا منظم موتور و در نهایت خاموش شدن ناگهانی آن می شوند.

برای کارشناسی موتورسیکلت می توانید از سایت ما دیدن کنید.

دلایل خفه کردن موتور سیکلت

علت های خفه کردن موتور سیکلت

خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت یا به اصطلاح خفه کردن موتور یکی از مشکلاتی است که بسیاری از موتورسواران در طول استفاده از وسیله نقلیه خود با آن روبه رو می شوند.

این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد که هرکدام به طور مستقیم بر عملکرد موتور تأثیر می گذارند. خفه شدن موتور به معنای خاموش شدن ناگهانی و بی دلیل آن است که در مواقعی ممکن است حتی باعث بروز خطرات جدی برای موتور سوار شود. دلایلی که موجب این مشکل می شوند می توانند به صورت کلی به چهار گروه عمده تقسیم شوند تنظیمات نادرست کاربراتور، مشکلات مربوط به شمع ها، اختلالات در سیستم سوخت رسانی و استفاده از بنزین بی کیفیت.

در هر یک از این موارد موتور سیکلت نمی تواند به درستی عمل کند و به محض وارد شدن به شرایط خاص مثل فشار به پدال گاز یا تغییر دنده به طور ناگهانی خاموش می شود. این مشکل علاوه بر ایجاد نارضایتی برای موتورسوار می تواند موجب بروز تصادفات و مشکلات ایمنی نیز گردد. در ادامه به تفصیل به هر یک از این عوامل پرداخته می شود تا دلایل این پدیده بهتر روشن شود. برای کارشناسی خودرو در محل می توانید از سایت ما دیدن کنید.

تنظیمات نادرست کاربراتور

کاربراتور یکی از اجزای اساسی موتور سیکلت است که وظیفه آن تنظیم نسبت دقیق سوخت و هوا برای احتراق بهینه در موتور است. این قطعه به گونه ای طراحی شده است که با توجه به نیاز موتور در هر لحظه میزان دقیق سوخت و هوا را به سیلندرها می رساند. اگر کاربراتور به درستی تنظیم نشده باشد یا در اثر فرسودگی و یا کثیفی عملکرد آن مختل شود می تواند موجب وارد شدن مقدار نادرستی از سوخت یا هوا به موتور شود.

این عدم تناسب باعث احتراق ناقص و در نهایت خاموش شدن موتور می شود. به عنوان مثال، اگر مقدار هوا زیاد و مقدار سوخت کم باشد موتور به درستی نمی سوزاند و ممکن است در هنگام شتاب گرفتن یا هنگام تغییر دنده به طور ناگهانی خاموش شود. برعکس اگر سوخت زیادی وارد سیلندرها شود می تواند باعث ایجاد دوده و رسوب در موتور شده و عملکرد آن را مختل کند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در کاربراتور گرفتگی و انسداد مسیرهای سوخت رسانی است که به مرور زمان به دلیل کثیفی و رسوبات ناشی از سوخت رخ می دهد. در چنین حالتی موتور نمی تواند سوخت کافی دریافت کرده و در نتیجه موتور در هنگام عملکرد تحت فشار قرار گرفته و خاموش می شود.برای لیسه گیری خودرو می توانید از سایت دیدن کنید.

خرابی شمع ها

شمع ها یکی از اجزای حیاتی در موتور سیکلت هستند که نقش مهمی در ایجاد جرقه برای اشتعال سوخت دارند. هر شمع در موتور سیکلت یک جرقه الکتریکی تولید می کند که باعث احتراق سوخت در سیلندرها می شود. اگر شمع ها دچار خرابی شوند توانایی تولید جرقه مناسب را نخواهند داشت و سوخت در سیلندرها به درستی مشتعل نخواهد شد.

این مسئله می تواند باعث ایجاد احتراق ناقص و در نتیجه خفه شدن موتور شود. خرابی شمع ها معمولاً به دلیل استفاده طولانی مدت، کثیفی و ایجاد رسوبات بر روی الکترود های شمع یا حتی انتخاب نا درست شمع ها برای نوع موتور سیکلت رخ می دهد. شمع های کثیف یا فرسوده نمی توانند جرقه کافی برای اشتعال سوخت تولید کنند که این خود باعث می شود سوخت به طور کامل در موتور سوزانده نشود و در هنگام شتاب گیری یا تغییر دنده موتور خاموش شود.

علاوه بر این اگر شمع ها از نوع مناسبی نباشند یا در شرایط نادرستی نصب شوند می توانند تاثیرات منفی بر عملکرد موتور داشته باشند و باعث کاهش کارایی و قدرت موتور شوند. این مسئله ممکن است در نهایت به خاموش شدن ناگهانی موتور منجر شود.

مشکلات سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت مسئول تامین سوخت لازم برای موتور است. این سیستم شامل اجزای مختلفی از جمله پمپ سوخت، لوله های سوخت رسانی، فیلتر سوخت و سایر قطعات مرتبط است که به طور همزمان کار می کنند تا سوخت را به موتور برسانند.

هرگونه اختلال در این سیستم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد موتور شده و در نهایت موجب خاموش شدن آن شود. یکی از رایج ترین مشکلات در سیستم سوخت رسانی گرفتگی فیلتر سوخت است. اگر فیلتر سوخت مسدود شود سوخت نمی تواند به درستی وارد موتور شود و موتور به دلیل کمبود سوخت در هنگام فشار به پدال گاز یا در حین شتاب گیری خاموش خواهد شد.

علاوه بر این خرابی پمپ سوخت نیز می تواند به کاهش فشار سوخت در سیستم منجر شده و موجب بروز مشکل در عملکرد موتور شود. نشت سوخت در لوله های سوخت رسانی یا مشکلات در اتصالات این لوله ها نیز می توانند باعث بروز این وضعیت شوند. هر یک از این مشکلات می تواند به طور مستقیم عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت به خاموش شدن آن منجر شود.

استفاده از بنزین بی کیفیت

کیفیت سوخت مصرفی نقش مهمی در عملکرد موتور سیکلت ایفا می کند. استفاده از بنزین بی کیفیت می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی سیستم سوخت رسانی و موتور سیکلت داشته باشد.

بنزین های بی کیفیت ممکن است حاوی ناخالصی هایی چون آب، رسوبات، مواد شیمیایی مضر یا حتی روغن های اضافی باشند که می توانند به سیستم سوخت رسانی آسیب وارد کنند. این ناخالصی ها ممکن است باعث ایجاد گرفتگی در فیلتر سوخت، لوله ها و کاربراتور شوند و در نهایت موجب کاهش جریان سوخت به موتور شوند.

همچنین بنزین بی کیفیت می تواند موجب احتراق ناقص شود که این مسئله باعث می شود سوخت به طور کامل در سیلندرها مشتعل نشود و در نتیجه موتور نمی تواند به درستی عمل کند. این نوع سوخت ها معمولاً باعث افزایش آلاینده ها و دوده در موتور می شوند که موجب آسیب به اجزای مختلف موتور و کاهش عمر مفید آن می شود. در نهایت استفاده از بنزین بی کیفیت یکی از عواملی است که می تواند موجب خفه شدن موتور و خاموش شدن آن شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از خفه کردن موتور سیکلت

برای جلوگیری ازخفه کردن موتور سیکلت و کاهش احتمال خاموش شدن ناگهانی آن می توان اقداماتی انجام داد که به حفظ عملکرد بهینه موتور کمک کند. در ادامه برخی از این راه گارها ذکر شده است.

تنظیم و تعمیر کاربراتور

یکی از اصلی ترین دلایل خفه کردن موتور تنظیمات نادرست کاربراتور است. برای جلوگیری از این مشکل باید به طور منظم کاربراتور را بررسی و در صورت نیاز آن را تنظیم کرد. تمیز کردن فیلتر هوا و سوخت، بررسی مسیرهای سوخت رسانی و تنظیم دقیق نسبت سوخت و هوا از جمله اقداماتی هستند که باید به آن ها توجه شود. علاوه بر این هرگونه فرسودگی یا کثیفی در کاربراتور باید به موقع شناسایی و رفع گردد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

تعویض شمع ها به موقع

شمع ها نقش مهمی در احتراق موتور دارند و خرابی آن ها می نواند باعث خفه شدن موتور شود. برای جلوگیری از این مشکل باید شمع ها را به طور منظم بررسی و در صورت لزوم تعویض کرد. استفاده از شمع های با کیفیت مناسب و متناسب با نوع موتور سیکلت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین تمیز کردن شمع ها و بررسی وضعیت الکترود های آن ها می تواند به عملکرد بهتر موتور کمک کند.

نگهداری و بررسی سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی باید به طور منظم تمیز و بررسی شود تا از گرفتگی فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت و نشت سوخت جلوگیری شود. تعویض فیلتر سوخت به طور منظم و اطمینان از سلامت سیستم سوخت رسانی می تواند نقش زیادی در پیشگیری از خاموش شدن موتور داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه مشکل در لوله های سوخت رسانی یا اتصالات باید آن ها را سریعاً تعمیر کرد.

استفاده از بنزین با کیفیت

بنزین بی کیفیت می تواند موجب بروز مشکلات جدی در عملکرد موتور سیکلت شود. برای جلوگیری از این مسئله باید از بنزین های معتبر و با کیفیت استفاده کرد. همچنین باید از بنزین های آلوده به آب یا نا خالصی ها پرهیز کرد. در صورتی که موتور سیکلت برای مدت طولانی در حالت بی استفاده باقی بماند بهتر است بنزین موجود در تانک را تخلیه کرده و بنزین تازه و با کیفیت را جایگزین کرد.

سرویس های دوره ای و مراقبت های پیشگیرانه

سرویس های دوره ای موتور سیکلت و انجام مراقبت های پیشگیرانه می تواند به کاهش احتمال مشکلات فنی منجر به خفه شدن موتور کمک کند. بررسی منظم وضعیت اجزای مختلف موتور از جمله سیستم سوخت رسانی، سیستم احتراق، کاربراتور و شمع ها به جلوگیری از بروز مشکلات جدی کمک خواهد کرد. همچنین داشتن یک دفترچه راهنما برای موتور و رعایت دستورالعمل های تولید کننده در مورد نگهداری می تواند کارایی موتور را افزایش دهد.

رانندگی صحیح و جلوگیری از فشار زیاد بر موتور

رانندگی صحیح و مناسب می تواند از بسیاری از مشکلات موتور جلوگیری کند. فشار بیش از حد به موتور در هنگام شتاب گیری یا تغییر دنده ممکن است باعث آسیب به موتور و خاموش شدن آن شود. برای جلوگیری از خفه کردن موتور باید از شتاب گیری ناگهانی و نگه داشتن موتور در دورهای بالا برای مدت طولانی پرهیز کرد. همچنین بهتر است هنگام حرکت با موتور سیکلت از سرعت های بالا در ترافیک های سنگین یا مسیرهای ناصاف خود داری کرد.

با دلایل و علائم یاتاقان زدن خودرو آشنا شوید!

۳ بازديد

یاتاقان زدن خودرو یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای موتور خودرو رخ دهد و معمولاً هزینه های سنگینی به همراه دارد. این مشکل زمانی ایجاد می شود که به دلایل مختلفی مانند کمبود روغن، استفاده از روغن بی کیفیت یا رانندگی طولانی مدت با دور موتور بالا، سطح تماس بین میل لنگ و یاتاقان دچار آسیب شود.

در چنین شرایطی اصطکاک بیش از حد موجب ساییدگی قطعات داخلی موتور می شود و علائمی مانند کاهش قدرت موتور، ایجاد صداهای غیرعادی از قسمت پایین موتور و روشن شدن چراغ روغن روی داشبورد ظاهر می گردد.این علائم که در مجموعه ای با عنوان علائم یاتاقان زدن خودرو شناخته می شوند. به نوعی هشدار جدی برای راننده هستند تا در سریع ترین زمان ممکن خودرو را خاموش کرده و از ادامه حرکت جلوگیری کند. نادیده گرفتن این هشدارها می تواند منجر به قفل شدن موتور و خسارات جبران ناپذیر شود.برای کارشناسی خودرو در محل می توانید از سایت ما دیدن کنید.

یاتاقان زدن خودرو

علائم یاتاقان زدن خودرو کدام اند؟

یاتاقان زدن یکی از جدی ترین مشکلات فنی در موتور خودرو است، که معمولاً رانندگان با شنیدن نام آن به یاد هزینه های سنگین و خرابی های گسترده می افتند. این مشکل زمانی رخ می دهد که روانکاری مناسب بین قطعات اصلی موتور از بین رفته و تماس مستقیم فلز با فلز موجب اصطکاک شدید و آسیب جدی به یاتاقان ها می شود.

یاتاقان ها وظیفه دارند حرکت روان میل لنگ و شاتون ها را ممکن کنند. اما وقتی دچار آسیب شوند نشانه هایی از خود بروز می دهند که بی توجهی به آن ها می تواند به قفل شدن موتور یا حتی نا بودی کامل آن منجر شود. شناخت دقیق علائم یاتاقان زدن خودرو می تواند از خسارت های شدید و هزینه های چند ده میلیونی جلوگیری کند چرا که در بیشتر موارد راننده قبل از بروز فاجعه فرصت دارد با شنیدن، دیدن یا حتی حس کردن برخی نشانه ها از ادامه حرکت خودرو جلوگیری کرده و از تعمیرگاه کمک بگیرد.برای تشخیص رنگ خودرو می توانید از سایت بتاخودرو دیدن کنید.

صدای تق تق یا کوبش فلزی از داخل موتور

یکی از واضح ترین و خطرناک ترین علائم یاتاقان زدن صدایی شبیه به تق تق، ضربه یا کوبش فلزی است که از قسمت پایین موتور به گوش می رسد. این صدا بیشتر زمانی شنیده می شود که موتور در حال کار در دور پایین است اما با افزایش دور موتور نیز ممکن است شدت بیشتری پیدا کند.

صدا حالتی منظم و ریتم دار دارد که به صورت کوبش های پی در پی شنیده می شود و نشان دهنده آن است که فاصله بین میل لنگ و یاتاقان ها از حالت استاندارد خارج شده است. این ضربه ها نتیجه برخورد فلزات بدون روغن کاری مناسب است و معمولاً با گذشت زمان شدید تر می شود.

اگر این صدا نادیده گرفته شود فشار ناشی از حرکت قطعات می تواند به شکستن شاتون، آسیب دیدن میل لنگ و در نهایت توقف کامل موتور منجر شود. شنیدن چنین صدایی باید به عنوان زنگ خطر اصلی تلقی شود و ادامه رانندگی در این شرایط می تواند فاجعه بار باشد.

کاهش فشار روغن و روشن شدن چراغ روغن

روشن شدن چراغ روغن بر روی داشبورد آن هم بدون کاهش سطح روغن در مخزن یکی دیگر از نشانه هایی است که می تواند به یاتاقان زدن اشاره داشته باشد. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که فاصله بین یاتاقان ها و میل لنگ زیاد شده و فشار روغن نمی تواند آن طور که باید درون مسیرهای روغن کاری موتور جریان یابد.

در این شرایط چراغ روغن روشن می شود تا هشدار دهد که فشار لازم برای حفاظت از قطعات متحرک وجود ندارد. برخی رانندگان ممکن است تصور کنند که این مشکل به پمپ روغن مربوط است یا به سادگی آن را نادیده بگیرند اما در بسیاری از موارد علت اصلی کاهش فشار روغن همان خرابی در یاتاقان هاست. این علامت خصوصاً زمانی که با صدای غیر عادی همراه باشد یک هشدار جدی به حساب می آید که باید فوراً بررسی شود.برای نانو سرامیک بدنه خودرو می توانید از سایت ما دیدن کنید.

افت محسوس قدرت موتور

زمانی که یاتاقان ها دچار آسیب می شوند حرکت داخلی میل لنگ دیگر به صورت روان انجام نمی گیرد. این اختلال در هماهنگی قطعات باعث می شود، تا قدرت انتقال یافته از پیستون ها به میل لنگ به درستی صورت نگیرد و در نتیجه خودرو دچار افت محسوس قدرت شود.

راننده در این حالت احساس می کند. که موتور به سختی گاز می خورد، شتاب گیری کاهش یافته و در مواردی خودرو در سر بالایی ها ناتوان ظاهر می شود. این کاهش قدرت ناشی از اتلاف انرژی در اثر اصطکاک بیش از حد و عدم هماهنگی حرکتی قطعات داخلی است.

چنین وضعیتی در ادامه ممکن است باعث شود خودرو در حین حرکت خاموش شود یا حتی استارت نخورد. این علامت به تنهایی نمی تواند نشانه قطعی یاتاقان زدن باشد اما وقتی با سایر علائم همراه شود می تواند دلیلی قوی برای بررسی تخصصی موتور باشد.

لرزش غیرعادی در موتور و بدنه

اگر یاتاقان ها آسیب ببینند توازن حرکتی قطعات داخلی موتور به هم می ریزد و این عدم توازن می تواند به لرزش های غیرعادی در موتور منجر شود. این لرزش ها ممکن است ابتدا خفیف باشند اما با گذشت زمان شدید تر شده و به فرمان، صندلی و حتی بدنه خودرو منتقل شوند.

برخلاف لرزش های رایج ناشی از احتراق ناقص یا مشکلات انژکتوری لرزش ناشی از یاتاقان زدن معمولاً در دور پایین موتور بیشتر احساس می شود و حالت ناهماهنگ تری دارد. این لرزش ها به این دلیل رخ می دهند که قطعات داخلی به طور مداوم با مقاومت مواجه می شوند و هماهنگی لازم بین پیستون، شاتون و میل لنگ از بین رفته است. بی توجهی به این لرزش ها می تواند موجب سایش شدید قطعات و در نهایت از کار افتادن کامل موتور شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از یاتاقان زدن خودرو

برای جلوگیری از یاتاقان زدن خودرو رعایت نکات فنی و اصولی در نگهداری موتور بسیار حیاتی است. یاتاقان زدن معمولاً نتیجه بی توجهی به مواردی ساده ولی کلیدی است که در ادامه به مهم ترین راهکارهای پیشگیرانه اشاره می شود.

تعویض به موقع روغن موتور

روغن موتور نقش حیاتی در روانکاری قطعات داخلی دارد و در صورت کاهش کیفیت یا سطح آن خطر یاتاقان زدن به شدت افزایش می یابد. تعویض به موقع روغن موتور بر اساس کیلومتر کارکرد یا مدت زمان توصیه شده توسط کارخانه سازنده یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه است. استفاده از روغن موتور مناسب با ویسکوزیته ی توصیه شده نیز ضروری است.

بررسی سطح روغن به صورت منظم

کاهش سطح روغن ممکن است به دلیل نشتی یا سوختن روغن درون موتور اتفاق بیفتد. بررسی منظم سطح روغن با استفاده از گیج (میله اندازه گیری) به راننده کمک می کند تا در صورت کم بودن میزان روغن بلافاصله اقدام به افزودن روغن مناسب کند و از آسیب جدی به موتور جلوگیری شود.

استفاده از فیلتر روغن باکیفیت

فیلتر روغن وظیفه دارد ذرات ریز و آلودگی های موجود در روغن را جذب کند. اگر فیلتر روغن کیفیت مناسبی نداشته باشد یا دیر تعویض شود ذرات معلق باعث خوردگی و ساییدگی قطعاتی مانند یاتاقان ها خواهند شد. بهتر است هم زمان با تعویض روغن فیلتر روغن نیز تعویض شود.

پرهیز از رانندگی با دور موتور بالا در حالت سرد بودن موتور

در دقایق ابتدایی پس از استارت روغن هنوز به طور کامل در تمام قسمت های موتور پخش نشده است. رانندگی با دور موتور بالا در این شرایط می تواند آسیب زیادی به یاتاقان ها وارد کند. بهتر است پس از روشن کردن خودرو چند دقیقه درجا کار کند یا با سرعت کم حرکت شود تا موتور به دمای کاری مطلوب برسد.

بررسی منظم سیستم خنک کننده

افزایش بیش از حد دمای موتور می تواند ویسکوزیته روغن را کاهش داده و روانکاری یاتاقان ها را مختل کند. اطمینان از سالم بودن رادیاتور، ترموستات، واتر پمپ و سطح مایع خنک کننده از داغ شدن بیش از حد موتور و در نتیجه آسیب به یاتاقان ها جلوگیری می کند.

رسیدگی به صداهای غیر عادی موتور

شنیدن هرگونه صدای غیرعادی مانند کوبش، ضربه یا صدای فلز به فلز از ناحیه موتور باید به عنوان زنگ خطر در نظر گرفته شود. مراجعه فوری به تعمیرگاه و بررسی تخصصی موتور می تواند از پیشرفت آسیب و یاتاقان زدن جلوگیری کند.

عدم استفاده از خودرو در شرایط غیر عادی یا پر فشار

رانندگی در شرایط سنگین مانند بکسل خودرو، بارکشی سنگین با خودروهای سواری یا شتاب گیری های مداوم می تواند فشار زیادی به موتور وارد کند. این فشار بالا موجب افزایش دمای موتور و سایش سریع تر قطعاتی مانند یاتاقان می شود. رعایت اصول رانندگی صحیح به حفظ سلامت موتور کمک می کند.